Wat is een sip trunk voor voip?
SIP betekent Session Initiation Protocol en is het meestgebruikte protocol voor spraakverbindingen die via VoIP verlopen.
- De beste uptime en kwaliteit
- Scherpe beltarieven
- Onbeperkt bellen mogelijk
Een SIP trunk verzorgt de connectiviteit van uw centrale via het Internet. Een SIP trunk kent lage maandlasten door onderling gratis bellen, betalen per lijn en scherpe beltarieven. Daarnaast werkt vrijwel iedere VoIP oplossing of telefooncentrale met het SIP protocol.
Door middel van dit protocol kan uw ip-telefooncentrale worden aangesloten op het telefonienetwerk van Voicedata. Dit betekent min of meer dat de inkomende en uitgaande gesprekken over het internet zullen verlopen. Voor telefonische gesprekken heeft u dus niet meer een traditionele ISDN-lijn nodig.
Sip voor alle telefooncentrales
Alle IP-telefooncentrales kunnen uitgerust worden met een SIP trunk van Voicedata. Uiteraard behoudt u uw eigen nummers en de functionaliteiten van uw telefooncentrale.
Kwaliteit & service
De SIP trunk dienst van Voicedata behoort tot de meest stabiele in de markt. Naast een zeer hoge uptime bieden wij geheel gratis remote service en 24 x 7 calamiteitendienst.
Waarom is een SIP Trunk van Voicedata een goed idee?
De meeste moderne telefooncentrales kunnen worden voorzien van een SIP Trunk. SIP is de afkorting van ‘Session Initiation Protocol’. Wanneer u wilt dat dit protocol voor uw bedrijf goed wordt aangesloten en goed werkt, kunt u het beste kiezen voor de service van Voicedata. Wij zijn namelijk al ruim 14 jaar een ervaren én betrouwbare speler op de zakelijke telecommarkt. Onze dienst is dan ook al jarenlang de meest stabiele in de markt.
Waarom kiezen voor een SIP Trunk?
Wanneer u binnen uw bedrijf veel inkomende en uitkomende telefonische gesprekken heeft, kan het een goed idee zijn om van deze dienst gebruik te maken. Het grote voordeel van deze vorm van telecommunicatie is dat er geen limiet is aan het aantal telefoongesprekken dat gelijktijdig over de telefoonlijn kan worden gevoerd. Deze dienst is dus ideaal wanneer uw organisatie meerdere vestigingen heeft. Maar ook voor callcenters en contactcenters kan het erg interessant zijn.
Nog een bijkomend voordeel is dat wanneer alle vestigingen van uw organisatie zich dankzij de SIP Trunk in één telefonienetwerk bevinden, al uw medewerkers onderling gratis met elkaar kunnen bellen. Dit geldt ook voor onze hosted VoIP telefooncentrale.
Wat zijn de voordelen van een SIP Trunk?
Een groot voordeel van dit protocol is dat u gewoon uw huidige telefoonnummer(s) en, wanneer van toepassing, ook uw huidige faxnummers kunt behouden. Daarnaast kent deze dienst ook nog deze bijkomende voordelen:
- U betaalt per beschikbare lijn;
- Integratie van een vaste telefoon naar een mobiele telefoon is mogelijk;
- 088-, 0800- en 0900-nummers komen rechtstreeks op de SIP Trunk terecht.
Bovendien is er nog een groot voordeel wanneer u voor deze dienst van Voicedata kiest. Bij ons kunt u namelijk 24/7 gratis gebruikmaken van onze calamiteitendienst. Hierdoor kunnen eventuele problemen, ongeacht dag of tijdstip, zo snel mogelijk worden opgelost.
Wie kan een SIP Trunk gebruiken?
Dit protocol kan op alle typen telefooncentrales worden toegepast, die het SIP-protocol ondersteunen. Dit is bij de meeste telefooncentrales het geval, dus de kans is groot dat ook de telefooncentrale van uw onderneming kan worden voorzien van een deze softwarematige telefoonlijn. Indien uw telefooncentrale het SIP-protocol niet ondersteunt, kan een SIP Converter worden ingezet. Deze converter zorgt ervoor dat SIP wordt omgezet naar ISDN. Hierdoor kan het traditionele telefoonsysteem toch met dit protocol communiceren.
Klanten die wij al van een SIP Trunk hebben mogen voorzien zijn onder andere: Avaya IP Office, Yeastar, Voicedata IP Communications PBX, Xelion, Asterisk-based-centrales en Draytek IPPBX.
SIP Trunk template
Voicedata beschikt over een een groot aantal templates die op maat gemaakt zijn voor bepaalde IP telefooncentrales. Hierdoor is er aan de zijde van Voicedata geen extra inrichting benodigd en leveren we de trunk perfect op maat aan.
Beschikbare templates en certificeringen
Onze SIP trunk oplossing is gecertificeerd voor verschillende merken telefooncentrale. Daarnaast hebben wij een hele reeks standaard templates beschikbaar, zodat het installatieproces enorm eenvoudig en gebruiksvriendelijk is.
Wij hebben SIP trunk templates voor:
- 3CX
- Aastra / Intelligate
- Avaya IP Office 500 en 600
- Alle Asterisk gebaseerde centrales (9 en 10 cijferig)
- Astergate PBX
- Cisco telefooncentrale
- Gigaset T300 en T500
- Microsoft Teams
- Mitel telefooncentrale (certificering en template)
- NEC Philips
- Opencom
- Panasonic
- Samsung
- Siemens HiPath
- Siemens Openscape
- Skype for Business
- Swyx
- Televantage
- Vanad Aloha
- Xelion SIP trunk
- Yeastar S50, S100, S200
Wat zijn de tarieven van een SIP trunk?
Voicedata biedt haar SIP trunk dienst op 2 manieren aan, waarbij u altijd per beschikbare lijn betaalt. Daarnaast is het voor een provider altijd enorm belangrijk om te weten hoeveel gelijktijdige gesprekken, en dus bandbreedte, gereserveerd moet worden. Met deze informatie kan de provider optimale kwaliteit zonder verstoringen leveren.
In beide gevallen kunt u altijd rekenen op:
- Ondersteuning voor alle IP–telefooncentrales inclusief Microsoft Teams;
- Behoud van bestaande telefoonnummers of het toevoegen van nieuwe nummers;
- Maandelijks opzegbare contracten;
- 24/7 gratis gebruik van onze calamiteitendienst;
- Geen maandelijkse meerkosten voor telefoonnummers;
- Professionele en snelle ondersteuning vanuit onze servicedesk.
Wat is het tarief van een SIP trunk per lijn met variabele belkosten?
De kosten per lijn bedragen €5,43 excl. BTW per maand en het aantal lijnen kent geen maximum. Op de pagina beltarieven staan al onze variabele belkosten vermeld.
Wat is het tarief voor een SIP trunk met onbeperkt bellen?
De kosten per lijn bedragen €25,29 excl. BTW en daarmee zijn alle belkosten afgekocht voor gesprekken naar alle vaste en mobiele telefoonnummers in Nederland.
Abonnementen SIP Trunk
Er zijn 3 verschillende abonnementen beschikbaar, waarbij het abonnement is opgebouwd per gelijktijdig kanaal.
- SIP trunk variabel a €5,75
- SIP trunk onbeperkt a €25,29
- SIP trunk Teams a €8,68
FAQ SIP Trunk
De meest gestelde vragen over SIP Trunk of SIP Trunking.
Een SIP trunk is een softwarematige telefoonverbinding die via het internet jouw bestaande telefooncentrale of Teams omgeving verbindt met het openbare telefonienetwerk.
SIP betekent Session Initiation Protocol en is het meestgebruikte protocol voor spraakverbindingen die via VoIP verlopen.
Je hebt een SIP trunk nodig als je een eigen telefooncentrale hebt en dit device wil koppelen met het publieke net. Een SIP trunk is een softwarematige vervanger van bijvoorbeeld een ISDN-lijn.
Een SIP trunk voor Microsoft Teams is wat betreft VoIP techniek hetzelfde als een standaard trunk. Echter voegen we een laag (SBC – session border controller) toe aan de oplossing, zodat de trunk ook beschikbaar is in het Microsoft domein.
Variabele beltarieven zijn van toepassing als je niet kiest voor de module onbeperkt bellen op je SIP trunk. Hieronder de tarieven voor Nederland, die wij per seconde afrekenen:
- Bellen naar een vast nummer starttarief €0,025
- Bellen naar een vast nummer minuuttarief €0,0189
- Bellen naar een mobiel nummer starttarief €0,05
- Bellen naar een mobiel nummer minuuttarief €0,0832
Sluit jij je, net als deze bedrijven, ook aan?
Daarom Voicedata
SIP Trunk provider sinds 2004
Sinds januari 2004 leveren wij SIP trunk diensten aan de zakelijke markt. Hiermee zijn we een van de meest ervaren spelers.
Kwaliteit en uptime
De SIP trunk dienst van Voicedata hoort bij de best presterende diensten die in de markt verkrijgbaar zijn. De uptime over 2023 was 99,99%.
24 x 7 service
Voor al onze SIP trunk klanten zijn wij 24 x 7 bereikbaar. Onze trunking diensten worden o.a. gebruikt door ziekenhuizen en callcenters.