Wat is VoIP en hoe werkt bellen via Internet
VoIP is de term voor bellen via internet, Voicedata is specialist in VoIP sinds 2004
- VoIP is de standaard voor zakelijke telefonie
- Zakelijke VoIP oplossingen voor MKB & Grootzakelijk
- Online beheer, 24 x 7 service & de best mogelijke prijzen
VoIP of Voice over IP is een overkoepelende term voor alle mogelijk manieren om te bellen via het Internet. De letterlijke vertaling van Voice over IP is “Stem over het Internet Protocol”.
Op deze pagina nemen we je mee in de wereld van VoIP, waarin we verschillende onderwerpen behandelen en uitleggen.
1. Hoe werkt VoIP
2. De voor- en nadelen van VoIP
3. Welke VoIP termen komen we vaak tegen?
4. VoIP oplossingen Voicedata
5. Alle VoIP mogelijkheden
6. Vergelijk VoIP oplossingen
Hoe werkt VoIP
Hoe werkt VoIP of Voice over IP telefonie? Is bellen via het internet wel stabiel? Het antwoord op deze vragen is heel eenvoudig, want alle vormen van vaste telefonie werken tegenwoordig over het Internet en kun je bestempelen als VoIP. Bekijk eens hoe je toestel is aangesloten en welke kabel hier in zit, dit zal ongetwijfeld een netwerkkabel zijn en dat bewijst dat je beschikt over VoIP. De werking van VoIP en de stabiliteit ken je dus waarschijnlijk al, de belangrijkste factor in de stabiliteit van een VoIP oplossing is de internetverbinding en inrichting van het bedrijfsnetwerk.
VoIP is de standaard manier van vast bellen. Bij gebruik van VoIP wordt er niet meer gebeld via een analoge lijn of ISDN lijn maar via het Internet. Sinds 2004 levert Voicedata VoIP oplossingen en de dienst is dan ook zeer betrouwbaar. Door de snelle ontwikkeling van VoIP zijn er veel mogelijkheden, veel meer dan oudere technieken zoals ISDN en analoog.
In de zakelijke markt worden er veel verschillende termen voor VoIP gebruikt: IP-telefonie, internet bellen, cloud telefonie, hosted VoIP of internettelefonie. Er bestaan verschillende technieken voor Voice-over-IP, waarbij SIP het meest belangrijke en meest gebruikte protocol is.
De voor- en nadelen van VoIP
VoIP heeft enorm veel voordelen, omdat de mogelijkheden van het gebruik van telefonie over het Internet gigantisch zijn. Natuurlijk zijn er ook wat nadelen, maar die zijn relatief eenvoudig op te vangen.
Voordelen VoIP
Flexibel werken
Bepaal zelf waar je werkt en via welk device! Jij bepaalt bij VoIP zelf hoe je bereikbaar bent (vast toestel, PC, laptop of mobiel) en vanaf welke locatie je werkt, het enige wat je nodig hebt is een werkende internetverbinding (kabel, WIFI of 4G).
Schaalbare telefonie
VoIP telefonie wordt in 9 van de 10 gevallen als software geleverd vanuit de cloud, je betaalt per gebruiker per maand een bedrag waardoor je enorm eenvoudig kunt op- en afschalen, dit kan bij Voicedata zelfs dagelijks aangezien er niet met meerjarige contracten wordt gewerkt.
Goedkoper dan andere telefoniediensten
Tegenwoordig koppelen alle grote aanbieders vanuit datacenters met SIP of Voice-over-IP, hierdoor is de route van telefoongesprekken zeer efficiënt ingericht en wordt er via internet gecommuniceerd. Dit is vele malen goedkoper dan onderlinge verbindingen via ISDN of analoog, waardoor eindgebruikers profiteren van lagere kosten.
Altijd up-to-date en veel functionaliteit
VoIP providers zoals Voicedata hebben daarnaast de mogelijkheid om softwarematig diensten te leveren via VoIP, waardoor u als klant altijd de meest moderne telefoniefaciliteiten heeft die altijd up-to-date zijn. Bedrijven kunnen de bereikbaarheid optimaal instellen, zonder gehinderd te zijn aan de beperkte functies van telefooncentrales op locaties.
VoIP integraties met andere software
VoIP oplossingen worden dagelijks doorontwikkeld en er zijn enorm veel integraties mogelijk. Denk hierbij aan integraties met Microsoft Teams, CRM, ERP en Whatsapp for Business.
Nadelen VoIP
Internetverbinding ligt er uit
De term geeft het al aan, wanneer je belt via het internet is de grootste bottleneck de internetverbinding. Gelukkig is internet in Nederland heel stabiel en heb je voor vrij lage kosten een back-upverbinding aanleggen, waardoor dit euvel is te tackelen. Wens je echt gegarandeerde bereikbaarheid? Gebruik dan vast-mobiel integratie, zodat je mobiele abonnementen ook onderdeel zijn van de vaste telefonieoplossing via het GSM-netwerk.
Bedrijfsnetwerk niet optimaal ingericht
Het nadeel van internet is gelijk aan het nadeel van het interne bedrijfsnetwerk, wanneer dit niet goed is ingericht kunnen er problemen ontstaan. Kies daarom een provider met echte specialisten die veel kennis hebben van zowel VoIP als bedrijfsnetwerken.
gratis advies van Xander
Xander Dekker is VoIP specialist en adviseert dagelijks organisaties bij het kiezen van de juiste oplossing.
Hosted VoIP
- Vaste telefonie vanuit de cloud
- Inclusief softphone Coligo
- Vast-mobiel integratie
- Innovatief, modern en flexibel
- vanaf €5,49 per maand
Teams Telefonie
- Bellen via de Teams applicatie
- Volledige Microsoft gecertificeerd
- Direct Routing & Operator Connect
- De beste propositie van Nederland
- vanaf €9,70 per maand
SIP Trunk
- Geschikt voor alle IP of SIP centrales
- Vast-mobiel op eigen centrale
- De allerbeste uptime
- Meer dan 25 templates beschikbaar
- vanaf €5,43 per maand
Online Telefooncentrale
VoIP vanuit de cloud. Gratis functies als keuzemenu, wachtrij, groep, voicemail-2-email, doorverbinden en doorschakelen beschikbaar.
Bellen vanaf je PC
Bellen over het internet vanaf je PC, laptop of mobiel? Onze Coligo software maakt dit allemaal mogelijk. Coligo is een intuïtieve VoIP softphone voor Windows en MAC.
Microsoft Teams Telefonie
Vrijwel alle bedrijven en organisaties in Nederland maken gebruik van Microsoft 365 en Teams. Voeg nu VoIP telefonie toe en gebruik 1 applicatie voor al je communicatie.
Vergelijk VoIP oplossingen
Er zijn veel verschillende VoIP aanbieders in Nederland, wat automatisch betekent dat er veel verschillende VoIP oplossingen beschikbaar zijn. De gemene deler is dat alle partijen een dienst hebben waarmee er gebeld kan worden over het internet, maar waar zitten nou de grootste verschillen in?
Om VoIP diensten op de juiste manier te vergelijken dienen we 3 soorten oplossingen uit te diepen:
- VoIP vanuit een platform of Hosted VoIP
- VoIP software telefooncentrale met een SIP-trunk
- VoIP hardware telefooncentrale met een SIP-trunk
In onderstaand overzicht zie je de bekendste oplossingen per soort:
VoIP Platform
- Hosted VoIP Voicedata
- KPN Een
- Vodafone One
- T-mobile Cloud Telefonie
- Voys
- NG-BLU Hosted
VoIP Software
- Microsoft Teams Telefonie
- 3CX
- Xelion
- Swyx
- Clearvoxx
- FreePBX
VoIP Hardware
- Unify Openscape
- Mitel
- Avaya
- Yeastar
- Grandstream
- Panasonic
Onderscheidend vermogen Voicedata
Omdat er meerdere aanbieders zijn probeert Voicedata onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten en dat lukt meer dan uitstekend. Natuurlijk staan zaken als kwaliteit en uptime bovenaan het lijstje, maar daar mag je tegenwoordig ook van uit gaan. Verder bieden wij de volgende USP’s:
- Extreem veel functionalteiten gratis, denk aan wachtrij, keuzemenu, softphone voor PC/laptop en meer
- Ultieme vast-mobiel integratie (op KPN en Vodafone netwerk)
- Gratis servicedesk en consultancy
- Gratis 24 x 7 calamiteitendienst
- Specialist in Microsoft Teams Telefonie
Bekijk ook de battlecard (PDF) om te zien waarin wij verschillen ten opzichte van onze concurrenten.
Welke VoIP oplossingen worden het meest gebruikt?
Veruit het grootste gedeelte van de zakelijke markt maakt inmiddels gebruik van VoIP platformdiensten. Deze oplossing biedt jou zowel je telefoonnummers, connectiviteit als de telefooncentrale ondergebracht bij 1 partij die alle facetten levert, een ideale situatie voor een provider om de best mogelijke service te kunnen leveren. Dit neemt niet weg dat VoIP software sinds de introductie van Microsoft Teams Telefonie weer aan een opmars bezig is. In dat geval is Microsoft de leverancier van de telefooncentrale software en een Nederlandse aanbieder als Voicedata koppelt vaste telefoonnummers en lijnen aan de Teams omgeving van de eindgebruiker. De overige softwareoplossingen worden ook toegepast, maar kennen meerdere componenten (server, software, trunk, nummers, provider) wat in de regel storingsgevoeliger is.
Hardware VoIP telefooncentrales worden vrijwel niet meer nieuw geleverd en in de regel vervangen door een andere oplossing, omdat de eenmalige kosten van dergelijke oplossingen enorm veel hoger zijn en er altijd onderhoud op locatie benodigd is. De enige niche waarin hardware telefooncentrales nog wel standaard worden uitgerold is in de hotelwereld. Een hotel heeft een extreme verhouding wat betreft aantal telefoongesprekken en het aantal telefoontoestellen. Dat komt omdat het hebben van een VoIP toestel op een kamer invloed heeft op het aantal sterren dat een hotel krijgt uitgekeerd.
Welke VoIP termen komen we vaak tegen?
Voorheen spraken vrijwel alle providers over vaste telefonie oplossingen, maar dat is inmiddels overgegaan in VoIP oplossingen. Voor de 3 standaardoplossingen worden veel verschillende termen gebruikt, hieronder een overzicht met uitleg van die terminologie.
VoIP in de Cloud
In de zakelijke markt zien we veel termen als Voice over IP in de cloud, hosted VoIP, virtuele telefooncentrale en cloud-pbx. Dit zijn allemaal synoniemen voor een oplossing waarbij de telefooncentrale in de cloud wordt geleverd bij uw abonnement. Hierdoor is er geen dure investering meer nodig in een telefooncentrale, maar zit dit inbegrepen in het abonnement.
Cloud bellen is voor ieder bedrijf interessant, zowel kostentechnisch als functioneel.
VoIP PBX
De afkorting PBX wordt veelgebruikt in de VoIP wereld, PBX staat voor Private Branch Exchange en wordt gebruikt om een telefooncentrale te omschrijven. Een cloud PBX is dus een telefooncentrale die in de cloud draait, datzelfde geldt voor een virtual pbx, online pbx en ook een hosted pbx.
Het SIP protocol
Het protocol voor zakelijk VoIP bellen is SIP, dit staat voor Session Initiated Protocol. Dit protocol zorgt ervoor dat de gesprekskwaliteit optimaal is en weinig bandbreedte verbruikt zodat je ook met een slechte internetverbinding goede kwaliteit telefonie kunt waarborgen.
Voicedata maakt het mogelijk om bestaande telefoonnummers over te nemen en te koppelen aan SIP, hierdoor is iedere klant altijd bereikbaar vanuit alle soorten technieken. Naast het koppelen van vaste telefoonnummers is het tegenwoordig ook mogelijk om mobiele abonnementen te integreren op SIP, hierdoor zijn ook mobiele gebruikers uitgerust met alle vaste telefoniefunctionaliteiten als doorverbinden en doorschakelen.
SIP Trunk
De term SIP Trunk wordt gebruikt wanneer er een hardware of softwarematige telefooncentrale (bijvoorbeeld Microsoft Teams Telefonie) moet worden voorzien van connectiviteit. Een SIP trunk zijn softwarematige lijnen voor jouw telefooncentrale. Lees meer op onze pagina SIP Trunk.
FAQ VoIP
De meestgestelde vragen over VoIP proberen we hier te beantwoorden.
VoIP is een afkorting voor Voice over Internet Protocol, simpelweg bellen over het internet!
Afhankelijk van de oplossing is het nog steeds mogelijk dat VoIP blijft functioneren zonder een werkende internetverbinding. Je hebt dan wel een dienst als Hosted VoIP of SIP Trunk nodig, waarbij het platform in de cloud ervoor kan zorgen dat je een back-up route hebt naar bijvoorbeeld je mobiele telefoon.
VoIP is een van de meest gevoelige diensten die over het internet wordt gerouteerd. Dat komt omdat je duizenden “spraakpakketten” uitwisselt tijdens een VoIP gesprek en als daar iets ontbreekt, heb je al snel een slecht gesprek of een afgebroken gesprek.
In 99% van de gevallen ligt het probleem in je lokale netwerk en met name vaak de router of firewall. Het kan zijn dat je firewall bepaalde VoIP poorten blokkeert, het VoIP verkeer probeert aan te passen (SIP ALG) of dat de firewall elk pakketje van het VoIP gesprek wil inspecteren (deep packet inspection). Dit resulteert altijd in een slecht functionerende VoIP oplossing.
Natuurlijk begrijpen wij dat dit geen dagelijkse kosten is, dus mocht je hier tegen aanlopen neem dan snel contact op met Voicedata voor geheel vrijblijvend advies.
Je kunt overigens altijd proberen de router/firewall te herstarten als het voorheen wel goed heeft gefunctioneerd.
Wanneer je robotstemmen hoort dan heb je waarschijnlijk een probleem met de bandbreedte (te weinig beschikbaar) of je bluetooth headset veroorzaakt dit probleem.
VoIP verbruikt circa 70Kbps per gesprek aan up- en downloadsnelheid. Dat betekent dat je over een bandbreedte van slechts 1Mbps/1Mbps ongeveer 12 telefoongesprekken tegelijkertijd kunt voeren.
Vrijwel alle vaste telefonie oplossingen worden tegenwoordig over het internet gerouteerd en daarmee maakt het dat VoIP de meest gebruikte dienst is voor vaste telefonie. Echter wordt ook het mobiele netwerk gebruikt voor vaste nummers, omdat vast-mobiel integratie ook een veel afgenomen zakelijke dienst is.
Sluit jij je aan bij Voicedata?
Neem contact op voor uw speciale aanbieding
Daarom Voicedata
één van de meest ervaren VoIP spelers
Sinds januari 2004 actief op de zakelijke telecommarkt en hiermee één van de meest ervaren spelers die volledig op VoIP gefocust is.
betrouwbaar & professioneel
Voicedata is een bedrijf dat Voice over IP diensten op een betrouwbare en professionele wijze implementeert in jouw huidige infrastructuur.
alles onder één dak
Naast VoIP biedt Voicedata een totaalpakket (Glasvezel, zakelijk internet, mobiel, vast-mobiel) dat volledig aansluit op jouw wensen.